Wijn, meren, bergen: Argentina! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Anouk Keizer - WaarBenJij.nu Wijn, meren, bergen: Argentina! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Anouk Keizer - WaarBenJij.nu

Wijn, meren, bergen: Argentina!

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

16 November 2012 | Argentinië, Mendoza

Vanuit El Calafate zijn we begonnen aan een busmarathon! Slechts 28 uur bussen naar Bariloche, het Zwitserland van argentinie, en dat is waar!! Je kan er 's winters skiën, overal kaasfondue eten, heerlijke chocolade kopen en houten huisjes huren:) Per mountainbike de omgeving verkend, super mooi!! Af en toe een lekker klimmetje om vervolgens de dag af te sluiten op een geweldig uitzichtpunt waar we genoten hebben van een wijntje met chocoladetaart!!:) wel per stoeltjeslift ons naar boven en beneden laten brengen;) Eens goed op stap moest er ook maar eens van komen, dus de buurt onveilig gemaakt en de volgende dag met een katertje de bus weer ingerold! Dit keer slechts 20 uur naar Mendoza! 's Ochtends vroeg aangekomen en de stad verkend en gechilled in het park (incl vies mannetje dat ons van achter de boom bespeidde...) mooi weer en buiten eten leek ons ook een mooi moment voor een bbq, alles ingeslagen en dan nog in gebarentaal houtskool te regelen...onmogelijk op zondag dus dan maar in de pan!:)

Mendoza staat bekend om haar wijnen, dus ook wij gingen op wijntour per fiets! Langs verschillende bodega's om wijn te proeven, in de zon te zitten, rondleidingen te krijgen en lekker te eten: het goede leven!! Ik moet zeggen dat na wijntje 8 ik bijna geen verschil meer proefde...of moest je het toch niet allemaal opdrinken??:)

Helaas breekt nu de laatste dag met zn vieren aan, scheidden hier onze wegen, Saar en Josine gaan naar Iguazu en Loes en ik trekken nog even verder richting Chili! Dus tijd om een volgend plan uit te denken!

Eerst nog een dagje gebleven in Mendoza om de buurt te verkennen per paard, altijd weer een uitdaging! Elke keer dat in tussen die beesten sta vraag ik me even af waarom ik dit ook alweer wilde...:) Via mn huisgenootje had ik een naam van een jongen doorgekregen die leuke tochten organiseerde, dus met hem op pad! Hij had een geïmproviseerde tour voor ons gemaakt, wat inhield: een beetje paardrijden, heel veel Mate (soort sterke groene thee, specialiteit van hier) drinken, veel praten, hij met z'n maten proberen rodeo te rijden op een stier, in een hutje weer mate drinken met de locals, nog wat paardrijden door de prachtige bergen en terug naar t hostel!! Een dag om niet te vergeten!!:) 's Avonds hebben we de bus gepakt richting Santiago.

Een busrit verloopt in Zuid Amerika nooit zoals je verwacht, maar dat wisten Loes en ik al, dus hadden ons op een onrustige rit voorbereid aangezien we in de nacht de grens overgingen! En ja hoor, zo zit je met twee Aziaten in de bus die door de Argentijnse politie uit de bus worden gehaald...bleek dat ze meer dan $45.000 op zak hadden (je mag max $10.000 mee hebben) dus dit was duidelijk niet pluis;) Met onze nieuwsgierige hoofdjes zijn we dus na een uurtje de bus uitgekomen en naar het bewuste hokje gelopen om eens te horen wat er aan de hand was:) Tot onze verbazing stond de deur open en zagen we de stapeltjes dollars op de tafel liggen, met de Aziaten er "onschuldig" bij...iedereen gluurt om het hoekje en dit lijkt de normaalste zaak van de wereld:) sta je dan om 2 uur 's nachts...wat een verhaal!! Na een schamele 4 uur wachten ging de bus weer verder: zonder de Aziaten...
Toen moest de grens nog komen, Chili is heel paranoïde over het binnenbrengen van fruit, groente, vlees, etc ... Laat het nou zo zijn dat wij een grote tas proviand bij ons hadden met alles erin dat op het lijstje "verboden items" stond:) We zouden ons niet zijn om eens te testen of het systeem waterdicht is... Allemaal netjes op een rij met je tas, formuliertje ingevuld (de bewuste proviand tas in de bus laten liggen), politie honden erbij, backpack door de scanner... En.. onze tas niet gevonden en konden wij lekker door met meloen, kaas, komkommers, worst, noten;) conclusie: top systeem!!:)

Met een kleine vertraging van een paar uur aangekomen in Santiago, op het busstation gezocht naar de beste aanbieder voor een bus naar Pucon! De plek voor allerlei gave buitensport activiteiten, dus dit wordt vervolgd...

Liefs,
Anouk

• 16 November 2012 - 15:52

Sandra:

LEUKK!!! noukie..klinkt geweldig!!!

• 16 November 2012 - 18:27

Edith Verhoef:

Hoi nicht. Je hebt het weer voor elkaar hoor; ik ben verschrikkelijk jaloers op je. Wat een schitterende reis moet dit zijn. Zag foto's op mobiel Mar, ik wist niet dat de natuur daar zo mooi en gevarieerd is. Geniet er nog maar van, ook van al die heerlijke wijntjes. Enne...pas vooral goed op jezelf he? Lieve groetjes van je tante uit het ook altijd bruisende en wonderschone Epe...

• 20 November 2012 - 19:22

Esmee:

Haha, wat een avonturen weer! Living on the edge ;). Volgens mij kom je alweer bijna terug!! De tijd vliegt he? Onwijs veel plezier nog in je laatste weekje, ben heel benieuwd naar alle foto's en details die je in je verhaal weg laat :p! Xx