Beleef Hanoi op de fiets! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anouk Keizer - WaarBenJij.nu Beleef Hanoi op de fiets! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anouk Keizer - WaarBenJij.nu

Beleef Hanoi op de fiets!

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

18 Oktober 2009 | Vietnam, Hanoi

Hai lieve lezers,

Na een paar dagen al een verslag, want in zo'n korte tijd valt er alweer veel te vertellen!

Gelukkig waren we donderdag op tijd op schiphol, want het was wat lastig om de fietsen mee te krijgen.. maar dat is gelukt. Lekkere vliegrit via Parijs en Bangkok, aangekomen in Hanoi! De taxichauf had niet helemaal doorgekregen dat we ook nog drie fietsen (in doos) bij ons hadden, maar even bellen naar een maatje en we konden vervoerd worden! Nou de eerste taxirit is altijd een avontuur, maar hier helemaal! Ik heb nog nooit zoveel brommers bij elkaar gezien.... van de 5 mln mensen hebben er 3 mln een brommer... je moet je dus voorstellen dat die allemaal kris kras je voorbij rijden. Zoals we vandaag hoorde: Vietnamese people don't follow the rules, they listen to their heart. Dus door rood rijden, tegen de rotonde in (want ja je moet toch de kortste route nemen), tegen het verkeer in.. je bedenkt het maar!

De eerste avond dus op avontuur in Hanoi. We hadden al snel door dat een zebrapad niets waard is, dus gewoon lopen maar. Wanneer je rustig loopt banen alle brommers en auto's zich gewoon een weg om je heen...fantastisch! Gewoon op de stoep lopen is ook onmogelijk, als de brommers niet rijden staan ze namelijk wel geparkeerd, dus ook wij banen ons een weg om alle kokende moeders, spelende kinderen, brommerreparateurs, etende mensen op kinderkrukjes, bloemenverkopers en vrouwtjes met een soort weegschaal over hun schouder..! Gegeten in een tentje langs de straat, heerlijk, maar je hebt geen idee wat je te eten krijgt!

Gister op verkenningstour, de Temple of Literature. Erg mooi, en bizar zo midden in chaotische stad! Owja, het is hier trouwens stikkend benauwd, lekkere smog en etensluchten, toch begin je er aan te wennen! Daarna nog even langs de St Josef Kathedraal op naar het Hoan Kiem meer. Eind vd middag hebben we onze gids (Hai) en de groep ontmoet. Twee ossies (m en v) , echtpaar uit Whales, kerel uit Schotland en wij dan! Prima groep, nog wat onwennig, maar de integratie is al goed begonnen! 'S avonds dus ook maar met met de groep uiteten, de gids weet toch wel de betere tentjes te vinden.

Vanmorgen vroeg uit de veren voor een ontbijt bij KOTO (Know One Teach One), een mooi concept waarbij kansarme kinderen de kans krijgen een vak te leren. Heerlijk gegeten en toen richting het Mausuleum van Ho Chi Minh. Hij was er zelf niet, even voor een servicebeurt naar Moskou. Wel het Koninklijk Paleis gezien, met het huis waar ome Ho woonde. Tijd voor lunch en een siesta, daarna weer helemaal fit om voor het eerst de fietsen te testen. Ja, inderdaad, op de fiets door de stad tussen alle brommers en andere chaos. Het was even wennen met de klikpendalen, maar al snel hadden we het trucje door.

Fantastische manier om de stad te zien en te beleven! Wij Dutchies voelden ons als een vis in het water, dus zigzaggend door al het verkeer, tegen de rotonde in, over de brug. Kortom GEWELDIG! De overige leden van de groep waren nog wat onwennig op de fiets en zagen soms wat witjes.

Nu tijd voor een opfrisbeurt en dan is het alweer tijd om ons op te maken om Hanoi te verlaten. Morgen op naar Ninh Bing (via een Nationaal Park) en kan het echte fietsen gaan beginnen! We hebben er zin in!

Een ding is ons wel duidelijk geworden: Vietnam moet je echt beleven, en dat gaat op de fiets echt geweldig.

Liefs,

Anouk, Tim en Bert

ps zie foto's en filmpje voor een kleine impressie tot nu toe!

• 18 Oktober 2009 - 10:30

Nijn:

Ha lieve nouk, ziet er spannend uit! Heel veel plezier, kus

• 18 Oktober 2009 - 11:35

Ees:

Schattie, wat een belevenissen, heerlijk! Geniet ervan. Kus

• 18 Oktober 2009 - 12:25

Esmée:

Hahahahaha, wat een fantastisch verhaal!! En zo herkenbaar.. :) Respect dat jullie door die complete chaos met jullie fiets door Hanoi zijn gecrossed! Eén groot avontuur zo te horen! En reken maar dat het de komende weken niet anders zal worden (hopelijk worden wel het aantal brommers wat minder). Wat hebben jullie al ongeloofljk veel gezien in korte tijd! Heel erg veel pezier daar en geniet ervan!!

xx

• 19 Oktober 2009 - 06:42

Nienke:

Wat een extreem filmpje! Geweldig! Doe maar voorzichtig op jullie fietsje.. Geniet ervan! Kus

• 19 Oktober 2009 - 09:03

Sas:

wow, t zijn er idd minstens 3 miljoen (+ 1 bus). Geweldig dat jullie t aandurven daar met de fiets door heen te gaan. Heel veel plezier nog!
    liefs

• 19 Oktober 2009 - 10:20

Loes:

Wat een topverhaal alweer na zo'n korte tijd; dat beloofd veel goeds. Ik hoop dat het fietsen meevalt, maar dat kan haast niet anders in zo'n omgeving! Good luck alledrie!

X Marloes

• 21 Oktober 2009 - 10:21

Sas:

Benieuwd hoe het echte fietsen bevalt!! Het begin klinkt al goed! Veel plezier, groetjes daar! Liefs, Sas ps: heb je al aangeboden om de op de wisselkamer te slapen? ;)