Wie gaat er voor de bolletjestrui? - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anouk Keizer - WaarBenJij.nu Wie gaat er voor de bolletjestrui? - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anouk Keizer - WaarBenJij.nu

Wie gaat er voor de bolletjestrui?

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

22 Oktober 2009 | Vietnam, Hanoi

Hai lieve lezers,

Tijd voor weer een update, er is immers weer veel gebeurd! De dagen duren hier namelijk van 6 uur sochtends tot 10 uur savonds... genoeg uren om van alles mee te maken!

Dag 1 fietsen, weg uit de drukke stad Hanoi. Jeminee op maandag zijn er nog meer brommers, we hebben onze ogen uitgekeken naar alle verschillende variaties: met zn 4eren op een brommer; met kippen of drie levende varkens; hele bedden met matras (IKEA bezorg service is dan toch wel wat makkelijker). Maargoed, buiten de stad in Ninh Binh op de fiets gestapt, lekker stukje rijden.

Ow wat wel even een goed detail is: onze gids Hai zegt continu: you look so professional, i never had such professional bikers in my group: kortom, hij had grote verwachtingen van de Dutchies! Hij wil dan ook de hele tijd de competitie aangaan, helaas verliest hij dat altijd (behalve met een potje poolen). Hilariteit allom dus!

Dus: fietsen geblazen. Op naar het Cuc Phong National Park (het tropisch regenwoud), lekker vochtig en super leuk om te fietsen. 80km, berg op, berg af, en we zouden onszelf niet zijn als dat elke berg een wedstrijdje is (10% steil, 150 m) Resultaat dat we om 2030u kockout in bed lagen!

Volgende dag terug gefietst naar Ninh Binh, korte trip 40 km, prima te doen. Daar een dagkamer in het hotel om wat te relaxen voordat we de nachttrein ingingen. Ook bij dit avontuur kwam de kreet: THIS IS VIETNAM naar voren. Jawel, gewoon de rails lopend oversteken! Niet een hele comfortabele rit gehad, lekker schommelen en hobbelen. Aangekomen in Hue.

Deze dag zou een "rustdag" zijn; dat betekent in deze trip echter dat het hele programma vol zit met andere activiteiten. En gelukkig maar, want wat moet je anders doen met die onrust en ongeduld in kont als de familie Keizer :). Dus een brommertochtje, nu we die dingen al zoveel hadden zien rijden nu toch tijd voor een ritje achterop bij en echte Vietnamese driver. De poncho's lagen al klaar, want regenseizoen in Vietnam betekent eigenlijk non-stop regen vanaf nu! Maargoed, dat brengt ook de nodige leuke momenten met zich mee; zo rijd je met brommer gewoon door het ondergelopen weiland, tot je knieen door de plassen en mud. Gelunched bij de Boedistische nonnen, lekker maar het blijft toch elke keer hetzelfde; noodles, rijst met groenten, vlees of tofu. Tim vindt het zo lekker dat hij besloten heeft het ook elke ochtend te eten. Nu we het toch over eten hebben; savonds een Royal Banque Dinner, het meest toeristische tot nog toe. Ik heb deze activiteit even overgeslagen vanwege kleine koorts, Tim en Papa verkleed als Koning en Mandarin.

Na een goede nacht slapen waren we klaar voor de zware dag, dag 4, 80 km, inclusief een bergbeklimming van 11 km. Vol goede moed begonnen, lekker doorfietsen en de local guide en Hai waren al snel gesloopt. Toch erg grappig als Hai elke keer een nieuwe local guide introduceert hij papa aankijkt en zegt: he's very fit, hahahaha (hij heeft een lachje zoals Woody Woodpecker en zet dit dan ook veelvuldig in).

Na 50 km over de National Highway no 1 (ook een ervaring, inhalende vrachtwagens, ja het kan hier gewoon met drie naast elkaar... moesten wij hard in de remmen om vervolgens via de bosjes te wijken) was het toch echt tijd voor de beklimming, een lekkere banaan erin en gaan! Papa ging snel van start en was dan ook binnen 40 min boven, tim kwam er na 15min ook achteraan en ik nog eens 10 min daarna... helaas moet ik het bij de klim toch laten afweten bij de mannen. Echter de andere stukken blijf ik lekker bij met 4 mannen en hun tempo! ;)
Tsja, die berg; wat een tocht, met 5 km pu naar boven en versnelling ultiem licht, zoals Tim zei, kijk niet naast je want je komt amper vooruit, niet heel goed voor de motivatie. Toch was ik tijdens deze klim blij dat de zon niet scheen, want in de hitte was ik denk ik van de fiets afgevallen. Zonder stopmomenten en zonder vervoer van de bezemwagen boven gekomen. De localguide en Hai zaten daar echter wel in; very fit!
Maar naar boven fietsen heeft altijd de beloning dat je ook 11 km naar beneden mag, in de stromende regen van die berg afgedonderd, heerlijk! Als verzopen katjes aangekomen in Hoi An.

Dit plaatsje staat bekend om de tailor-made clothes, dus wij op pad met plaatjes en kleding om het eea na te laten maken. Vanmiddag passen en eventueel nog wat correcties doorvoeren, ben erg benieuwd! Vandaag stond er een optional ride gepland, maar vanwege de regen deze maar even aan ons voorbij laten gaan. Chillen het het motto van vandaag: zometeen op naar de Spa voor een body scub, massage etc! Morgen weer vroeg uit de veren voor een paar zware dagen (80 a 100 km).

Tot zover nog geen blaren :)

Denk dat jullie wel weer even genoeg leesvoer hebben, dus op naar wat foto's!

Tot de volgende avonturen!

Liefs,

ons

• 23 Oktober 2009 - 05:31

Ees:

Schatje, nice verhaal. Hoop dat je even lekker hebt kunnen chillen in de spa. De spierpijn er goed uit kunnen laten masseren? Of valt het mee? Veel plezier! Kus

• 23 Oktober 2009 - 06:23

Esmee:

Klinkt weer goed! Respect dat je die mannen bij kunt benen, die-hard die je bent! Chillse in het mooie Hoi An en succes met het vervolg van de fietstocht!

xx

• 23 Oktober 2009 - 07:32

Nienke:

Wow, respect voor je Noukie! Jij komt volgens mij totaal afgetraind weer terug! Heel veel plezier nog en fiets die mannen eruit! Kus

• 23 Oktober 2009 - 08:52

Haagie:

HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHA!!! wat een mooi verhaal!!!

• 23 Oktober 2009 - 11:24

Sas:

held dat je bent! snap niet hoe je zo'n berg opkomt zonder af te stappen! komen die spinninglessen erg van pas zeker :)
    veel plezier met de 80-100 km!

liefs

• 23 Oktober 2009 - 13:17

Marije:

Respect voor jouw cyclingskills!!! Heerlijk om je verhalen te lezen tijdens mijn geploeter met al die opvliegende vrouwen..
    Lekker chillen daar in die spa!!
    Zet 'm op met de volgende zware beklimming!

kus

• 25 Oktober 2009 - 13:26

Christien:

ha die nouk, ik wordt al moe als ik er aan denk wat je nu weer allemaal geheel vrijwillig doorstaat. toch raar volk die keizers! maar goed het leest als een trein en het filmpje met brommers is echt niet te bevatten. veel fun en groet voor je mannen. zorg er wel voor dat de keizerin de lakens blijft uitdelen. haha.

• 25 Oktober 2009 - 13:48

Nijn:

Ha lieve nouk,
    Mooi verhaal weer! Helemaal bijgekomen in de Spa? Veel plezier nog, kus

• 25 Oktober 2009 - 18:09

José:

heel knap van je Anouk dat je de mannen zo goed bij kan houden,klinkt allemaal fantastisch. Volhouden!! gr.en veel plezier

• 26 Oktober 2009 - 10:05

Anke:

Leuk om je verhalen te lezen! Klinkt alsof je het reuze naar je zin hebt! Heb je een beetje een leuke reisgroep of vermaken jullie je vooral met z'n drietjes?
    Geniet er nog lekker van deze week ennnuh...we missen je hier wel hoor!

Groetjes, ook van Carin!

• 27 Oktober 2009 - 21:56

Carin:

Hee Anouk, leuk om je verhalen te lezen en heel herkenbaar en ook omdat we het er over hadden. Ben benieuwd naar je nieuwe garderobe. Wel oppassen dat je met een lange broek wat extra ruimte neemt, want door al dat fietsen krijg je balonkuiten!
    Wat Anke al zei: we missen je. Vandaag wel bericht van Otto (mmm gauw weer vergeten) dat het geregeld is voor de kinderen van 19 en ouder. Je weet wel!!!
    Groetjes en nog een goede week. Geniet ervan.
    Groetjes, Carin