9 weken zijn finito.... - Reisverslag uit Lima, Peru van Anouk Keizer - WaarBenJij.nu 9 weken zijn finito.... - Reisverslag uit Lima, Peru van Anouk Keizer - WaarBenJij.nu

9 weken zijn finito....

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

13 September 2007 | Peru, Lima

Lieve allemaal!

Eventjes denken hoor wat ik hier nu allemaal weer ga vertellen! Bereid je voor want het is weer een lang verhaal...

We zijn dus met de nachtbus naar La Paz vertrokken, jeminee wat kunnen die Bolivianen toch stinken!Vanuit daar meteen doorgegaan met een minibus over " the world´s most dangerous road" naar Coroico, waar we dachten te raften....helaas is dat plan een beetje gefaald!Het bleek namelijk dat de raft tours vanuit La Paz werden georganiseerd...ja de lonely planet lezen blijft lastig!Nouja, dan maar een ander plan bedenken..het werd mountainbiken, helaas verpeste de regen dit plan ook...dus na 2 dagen hebben we Coroico weer verlaten!In heel Bolivia was het nogal onrustig zoals ik de vorige keer ook al beschreef, en er gingen geruchten dat ook La Paz zou gaan staken..toch daar aangekomen en mooi hostel op de kop getikt. La Paz is wel een leuke stad, maar we hebben toch bedacht dat we er niet zouden willen wonen!Het is de hoogst gelegen hoofdstad van de wereld, nou dat merk je goed, even ergens naar toe lopen is gelijk een goede workout! Aangezien we toen nog 2,5 week voor de boeg hadden moesten er nieuwe plannen worden gemaakt...het bleek namelijk dat we 5 dagen ´over´ hadden...wat is dat toch naar...haha
In de nieuwe editie van de LP van Bolivia had Loes een mooie tour van Sorata naar Rurrenabaque gevonden, 2 dagen mountainbiken en 3 dagen met een kano over de rivier naar de jungle. Na vele telefoontjes en mailtjes dachten we de tour geboekt te hebben...de dag voordat we naar Sorata wilde vertrekken lazen we onze mail nog even, bleek dat de tour niet doorging en 4 dagen verplaatst werd....ja als backpacker moet je flexibel zijn, dus hebben we ons plan aangepast!

Met de bus naar Copacabana aan het titicacameer gegaan, vanuit daar dachten we door te gaan naar Isla del Sol, helaas de boot gemist dus maar een hostel gezocht om daar een nachtje te blijven! Beetje boekje lezen in de zon,komen we nog een ´oude bekende´ tegen uit Groningen,nogal grappig verhaal... Volgende morgen met de boot, ja de tijd op je ticket lezen blijft ook lastig, met gevolg dat we een uur te vroeg (lees half 8 ipv half 9) in de haven stonden...achja dat heb je soms! Uiteindelijk in het o zo mooie Isla del Sol aangekomen, wat een prachtig eiland is dat!Hostel met top uitzicht, helder blauw water, echt top! Toen dachten we even het eiland rond te gaan lopen, in 6 uur tijd, niet wetende dat het nogal heuvelachtig is en dus best zwaar lopen. Helemaal in het noorden naar inca ruines geweest, wat een doolhof...Na 4,5 uur lopen kwamen we in een plaatsje waar een heel lief kereltje ons een boot aanbood...dus ja voor 2 euro konden we vervoerd worden...Was echt mooi, een zelf inelkaar geknutselde zeilboot werd tevoorschijn getoverd!Aan de oever nog even een goede klim terug naar het hostel!

Vanaf Copacabana een nogal bizarre rit naar Sorata. Met de eerste bus werden we ergens eruit gegooid waar we moesten overstappen...we voelden ons toen een beetje zoals de mensen uit Peking Express, aan een lange weg wachten met al je spullen tot er een bus komt...en ja na 15 minuten kwam er inderdaad eentje, beetje volgepropt met stinkende locals...het gangpad was de enige zitplaats! Soms moet je ff schikken he! Gelukkig duurde de tocht maar 2,5 uur ipv 4 uur zoals we dachten! Sorata is een leuk dorpje maar niet heel veel te beleven. Savonds kennisgemaakt met onze tourgroep,leuke groep (3 Nieuw-Zeelanders, 2 canadezen en een weirdo)

De volgende morgen zijn we om 7 uur begonnen aan onze tour van 5 dagen. Met de truck eerst 2,5 uur rijden door de bergen, super mooie tocht!Uiteindelijk op plaats van bestemming om aan onze mountainbiketocht te beginnen (4800 meter hoog)...Wat was dat fantastisch zeg!Beginnen in de sneeuw en eindigen in de jungle...keihard naar beneden scheuren met die bike!Het begin was nog wel even taai, erg veel stenen en nogal moeilijk stuurwerk..maarja, wij nederlanders komen daar doorheen!De mannen uit de groep waren verbaasd over onze fietskunsten..dachten dat we veel ervaring hadden in downhill fietsen...beetje deceptie toen we vertelde dat Nederland geen bergen kent en onder zeeniveau ligt! haha Wat een adrenalinekick krijg je toch van dat downhill mountainbiken....wou dat we dat in Nederland ook hadden...Eind van de eerste dag aangekomen in een plaatjes, hostel zonder douche, maar gelukkig een waterval in de buurt dus douchen onder de waterval was een goed alternatief. Was een moeilijke tocht in het donker, maar samen kom je er wel! Wat een mooie ervaring zeg! De tweede dag weer een dag op de bike, mooie weg om goed vaart te maken, door de jungle naar beneden, wat mooi! De natuur is hier geweldig...kan je echt van genieten, als enige groep toeristen de omgeving verkennen daar houden wij wel van! Na deze fietsdag kregen we te horen dat er problemen waren, de boot waarmee we de 3e dag verder moesten had pech gekregen en moest terugkeren, in Rurrenabaque was een staking dus geen benzine voor de beste boot...gelukkig een alternatieve boot kunnen regelen en dus de volgende dag in de boot,konden niet naar de eerste campingplaats omdat de campingspullen in de goede boot lagen!Achteraf gezien waren we hier erg blij mee! We hadden trouwens echt een weirdo in onze groep,kon het alleen maar hebben over drugs en hoe mooi blowen wel niet was, en wij waren meteen zn beste vrienden toen ie wist dat we uit Nederland kwamen....ik denk dat die gast 5 dagen lang stoned heeft doorgebracht...! De 4e dag wederom op de boot, dit keer de goede boot.Geweldig om over een rivier door de jungle te varen, niemand te bekennen, op een enkel goudzoeker langs de rivier na... Deze nacht dus wel in een tent, en dat hebben we geweten! Het leek zo leuk, totdat we erachter kwamen dat er zich zandvlooien bevonden...en dus ook in onze tent...snachts lekgeprikt en half weggewaaid omdat er een storm opstak...gevolg:niet geslapen en benen helemaal rood van de heftig jeukende bulten, ik denk dat ik wel 50 bulten per peen had...en gek werd ik van de jeuk!Dag 5 kwamen we aan op de eindbestemming, Rurrenabaque, gelukkig hadden ze daar een farmacia die zalf verkocht tegen de jeuk, helden daar toch!Vanuit hier gevlogen naar La Paz, een alternatief vliegveld zonder geasfalteerde landingsbaan, dus via het gras opstijgen...ja je maakt wat mee hier in Bolivia!

In La Paz direct de bus gepakt richting Peru, Puno was de bestemming! Eind van de dag kwamen we daar aan, laundry geregeld, tour geboekt en geld gepint, alles op de Nederlandse efficiente manier! Toen was het tijd voor een goed tukje...Volgende morgen om 6.30 uur met de tour naar het titicacameer, op naar de Floting Island (Isla de Uros), de drijvende rieteneilanden...erg toeristisch gebeuren, maar wel erg leuk om te zien. Echt bizar dat die mensen hun eigen eilanden bouwen van riet... Daarna door naar Isla Taquile, erg mooi eiland, maar misschien beetje jammer na Isla del Sol...wel erg genoten daar wederom van het mooie blauwe water en geweldige natuur...De bekende poort gezien en op de foto gezet, helaas zijn er altijd kinderen die niet willen luisteren en niet uit de weg willen als je een foto wil maken..dus staan ze erbij op... Diezelfde avond door met de nachtbus naar Cusco, de laatste bestemming voor Lima! Er werd nog wat paniek gezaaid door wat toeristen dat je backpack niet acherin de bus moest want die zou sowieso gejat worden...wij hadden hem daar gewoon ingegooid, want ja na 40 bussen was dat nog steeds goedgegaan dus waarom niet op onze laatste busrit?!? En ja hoor, ze kwamen er netjes uit in Cusco!Paniek voor niets dus...

Cusco, ik denk dat dit de leukste stad is die we in 9 weken gezien hebben! erg gezellig, veel te doen, goed eten en drinken, knus centrum, ja ik denk dat dit wel een stad is waar ik me bij voor kan stellen dat je hier voor een paar maanden spaans gaat leren!Afgelopen maandag hebben we daar dus doorgebracht..heerlijk beetje rondgelopen, dingen uitgezocht voor onze laatste tour richting Machu Pichu! Dinsdag zijn we op eigen houtje, relaxed,richting de Sacred Valley vertrokken, busje naar Pisac genomen, met taxi daar naar de ruines...helaas verpeste de regen de lol...wel heerlijk gepicknickt met een stokbroodje die wel bij een goede bakker in Cusco hadden gescoord! Mooie ruines maar dus eerder afgehaakt omdat de regen begon, als een dolle naar beneden gerend om een taxi te fixen...Door met de bus naar Ollyantatambo, volgende ruine, wat een toeristisch gebeuren zeg...groepen toeristen met hun gids...erg jammer!Goede workout van 500 traptreden en wat rondgelopen, heerlijk gegeten en toen met de trein naar Agua Calientes (we werden nog wat opgefokt door de locals dat de trein stond te wachten, dus wij de sprint erin gezet bleek dat we alsnog 15 minuten zaten te wachten....)Om 22 uur kwamen we aan, aangevallen door alle hostel-proppers...erg goed hostel gescoord, heerlijk bedje en WARME douche, dat was al erg lang gelede zeg! Om 4.45 opgestaan om om 5 uur entree kaartje te kopen voor Machu Pichu, half 6 met de bus, samen met nog 500 toeristen...!

Wel als eerste groep dus boven...nou het vroege opstaan is zeker de moeite waard!!! Wat een geweldige ontdekking als je de bocht omkomt na een klim...het onondekte dorp van de Inca´s, MACHU PICHU! De zon zien opkomen en geweldige foto´s gemaakt, erg genoten van het uitzicht...wat mooi zon dorp midden in de bergen.Deze komt zeker in de top 3!!! Snel naar de ingang van de berg Waynapichu gelopen, er mogen namelijk dagelijks maar 400 mensen naar boven, van de 3000 die er elke dag komen! Als nummer 22 en 27 gingen we naar boven...Wat een klim, ze zeiden een uur, wij deden het in 30 minuten...helemaal kapot maar wel bij de eerste 10 boven...en de beloning was geweldig!!!! Wat een uitzicht...daar hebben we even 2 uur lang van genoten!Veel foto´s gemaakt, nog 2 nederlandse meisjes tegengekomen die in Paramaribo coschappen hadden gelopen, en een clubgenootje van ons kende, die daar nu ook zit...wat is de wereld toch klein!!! Na ons 6 uur te hebben vermaakt daar in Machu Pichu zijn we aan de wandeling naar beneden begonnen, die we sochtends met de bus naar boven hadden gedaan...nog zon 2000 traptreden (lees keien en ongelijke treden) naar beneden! Eind vd dag met de trein, 4 uur lang, terug naar Cusco..nog een pisco sour (DE locale cocktail) gedronken, want ja die moesten we wel gehad hebben he!?

Vanmorgen zijn we naar Lima gevlogen in een uurtje! Echt een heel raar idee dat 9 weken nu voorbij zijn...we hebben echt super veel meegemaakt, echt fantastische plekken gezien, veel lol gehad, mensen uitgelachen en bekeken, 4 landen mogen bezoeken en nog veel meer! Na 9 weken heb ik eerlijk gezegd ook wel weer zin om terug naar Nederland te gaan...het leven uit de backpack, elke dag nadenken waar je gaat eten en slapen, wat je gaat doen...ja mn vertrouwde stekje Groningen trekt nu ook wel weer! Terug naar alle vrienden, familie en natuurlijk Floris, want 9 weken is toch wel erg lang.....
Zaterdag begin van de avond komen we aan op Schiphol waar een mooi welkomstcomite klaar zal staan volgens mij!!!

Ik heb echt een geweldige 9 weken achter de rug en kan iedereen Zuid-Amerika aanbevelen om te gaan reizen!!!

• 13 September 2007 - 22:42

Klompie:

aan alle mooie dingen komt een eind, maar je homies zijn blij dat we volgende week weer compleet zijn! goeie reis meiden en heeeel veel plezier met je lieve skatje! we gaan bellen!!

x Klompie

• 14 September 2007 - 09:02

Hanneke:

Hoi Anouk, heerlijk weer om te lezen en wat zal je blij zijn om weer onder een heerlijke douche en je bedje samen met Floris te belanden. Ik wens je een goede thuis reis en geniet van komend weekend.
    Ik spreek je weer veilig thuis bij moeder aan de keuken tafel ( én wat zal die blij zijn zeg dat haar meisje weer terug is, ze heeft je écht gemist en ze heeft het fantastisch gedaan). Liefs Hanneke

• 14 September 2007 - 11:53

Esoj:

Lieve Noukie, ja het avontuur zit er dan echt bijna op.. Een hele goede reis! Die zal ongetwijfeld wat soepeler verlopen dan jullie de laatste tijd gewend waren! Kus Ees

• 14 September 2007 - 16:47

Sab:

Hey Noukie,
    Ik heb nog niet je hele verhaal gelezen, ga ik zeker snel doen, maar wilde je alvast een hele goede terugvlucht wensen!!!
    Dikke kus

• 15 September 2007 - 10:33

Sas:

he noukie! fijne reis terug en tot snel!
    kus