Maak kennis met Bolivia!! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Anouk Keizer - WaarBenJij.nu Maak kennis met Bolivia!! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Anouk Keizer - WaarBenJij.nu

Maak kennis met Bolivia!!

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

25 Augustus 2007 | Bolivia, Sucre

En toen waren we alweer halverwege Bolivia! Vorige bericht vanuit Chili... de tijd gaat snel en de landen nog sneller voorbij!

Vanuit Arica zijn we naar het hoogste meer ter wereld geweest, was lang bussen maar dan heb je ook wat! Op ruim 5000 meter hoogte lag een schitterend meer omringd door vulkanen met besneeuwe bergtoppen... heel mooi! We hebben wel bedacht dat er zich veel mooie plekjes aarde op het continent zuid-amerika bevinden! Vanuit Arica de nachtbus gepakt naar San Pedro de Atacama, veruit de beste bus die we tot nu toe hebben gehad. In Chili hebben ze begrepen wat klantgerichtheid is, lekker een dekentje en kussentje, stoelen die normaal naar achter gaan! Dus voor het eerst redelijk goed geslapen voorzover je dat kan zeggen van in een bus slapen!! Toen we uitstapten hoorde van de aardbeving in peru.... jeminee te bedenken dat wij daar 8 dagen ervoor nog waren... en nu alles in puin ligt! Wij gaan niet meer die kant op gelukkig!

San pedro de Atacama ligt bij de droogste woestijn van de wereld, nooit regen, wat betekent wederom mooi weer voor ons! echt een mooi dorpje, beetje wilde westen, in de woestijn en verder niets! Daar naar de vallei van de Maan geweest, wat mooi, landschap moest lijken op dat van de maan, helaas nog nooit geweest dus geen vergelijking kunnen maken! Mooie zonsondergang en savonds cocktails gedronken om Loes haar verjaardag te vieren! Heerlijk bij een kampvuur wijnjes en een goede verjaardagscocktail gedronken. Alles gaat hier om 1 uur dicht dus vroeg het mandje weer in... volgende morgen om 8 uur met backpack en al weer paraat, om naar de Zoutvlakten te vertrekken voor een 3 daagse tour! Met heel veel goede hoop vertrokken we dus ook richting Bolivia!

Met de minibus stoppen we ineens in the middle-of-nowhere, waar 1 huisje staat met de tekst: ´imigration Bolivia´. Daar onze stempels gehaald en met een 4wd verder gereden! Wat een mooie omgeving, de 1e dag naar een groen en rood meer geweest.. te bizar en mooi voor woorden! De meren kleuren op door de mineralen die erin zitten, welke oplichten door de zon! Tussen de twee meren in nog een lekkere hotspring tegengekomen, buiten echt 2 graden, alle zes lagen kleren uit en in bikini het water in wat 30 graden was!!! Heerlijk en dan met die achtergrond... geweldig!! Langs geisers geweest, op een hoogte van 5500 meter ongeveer, pruttelende gaten, stank van rotte eieren, maar geweldig gezicht! Het rode meer was ook nog bezaaid met flamingo´s, echt een mooi plaatje voor de foto dus weer!Daar geslapen, een nacht gehad met een gevoelstemperatuur van -20, dus al onze kleren uit de backpack aan, in de slaapzak, muts op handschoenen aan en proberen te slapen! Waren blij dat de volgende dag aanbrak en we onbevroren wakker werden! Wat een kou, waren we niet gewend na 5 weken zon! De laatste dag op naar de echte zoutvlakten, om 7 uur vertrekken en zonsopgang gezien... mooie plek om dat mee te maken zeg! Ik heb nog nooit zon mooi plekje op aarde gezien als deze zoutvlakten. Een bizar stukje aarde en natuurschoon, met in het midden een eiland waar heel grote cactussen op staan! We hebben echt onze ogen uitgekeken en het fototoestel goed haar werk laten doen! Door de witte achtergrond kan je de meest lachwekkende foto´s maken, zoals jullie kunnen zien! Wij vermaakten ons dus wel daar, helaas was het maar een paar uurtjes.....

Met een andere 4wd doorgereden naar Tupiza, zuiden van Bolivia. Nog 5 uur rijden, maar zo ontzettend veel te zien onderweg... met het uur veranderde het landschap, nog nooit zulke mooie rotsformaties gezien zeg, fantastisch!!! In Tupiza beetje gechilled en beetje gewandeld in de omgeving! Vanuit daar weer een nachtbus gepakt naar Potosi, terug naar het noorden dus! Dit was echt een van de slechtste busritten die ik gehad heb!!! Je kan hier altijd kiezen tussen een semi cama (half bed, dus stoel naar achteren) of cama (wat bed moet betekenen), wij besloten om nu maar eens voor bed te gaan aangezien we in Bolivia zijn en de bussen niet zo goed zouden zijn als in Chili of Peru. En gelukkig kregen we daar gelijk in... een stoel die niet eens naar achterkon! Tussen de stinkende locals, een weg waarbij je niet eens recht in je stoel kon blijven zitten door de kuilen! Midden in de nacht worden we allemaal de bus uitgezet... hij moest over een zandheuvel heen en met passagiers was dat onmogelijk! Sta je dan met je hele hebben en houden buiten in de woestijn met nog 50 andere passagiers.... haha Wat een ervaring weer! Wel met gevolg dat we geen oog dicht hebben gedaan, om 5 uur smorgens aangekomen in Potosi, een hostel geregeld en nog even geslapen...

Potosi staat bekend om haar zilvermijnen, vroeger is deze stad hier heel rijk mee geworden, tegenwoordig halen ze er alleen nog tin, zink en lood uit! Dezelfde middag nar de mijnen gegaan...jeetje wat heeft dat een indruk op ons gemaakt! De omstandigheden dat mensen daar nog steeds werken, in het donker, smalle gangen, explosies en nare gassen... Na een uur kwamen wij er al dizzy uit zetten... en verslagen door wat we gezien hadden... De jongens die daar werken zijn van 13 tot 18 jaar....En nog te bedenken dat daar vroeger meer dan 8 miljoen mensen al gestorven zijn aan de omstandigheden waarin ze werken..!

Toen was staking nummer 3 een feit! Zoals jullie misschien in de nederlandse krant hebben gelezen is het politiek gezien niet heel stabiel hier...de nieuwe grondwet wordt gemaakt en daarin wordt ook bepaald welke stad de hoofdstad wordt.. La Paz of Sucre... Met als gevolg dat Sucre alles maar afgesloten had en er dus niemand meer in kon... Geen bussen dus om ons daarheen te brengen. Na het een en ander informeren bij reisbureautjes kwamen we erachter dat je savonds wel met een taxi kon gaan, gelukkig zat daar net een belgisch stelletje die ook die avond naar Sucre wilden, dus hebben we een taxi gedeeld! 2,5 uur rijden, 4 euro lichter, bijna een ezel geschept, maar zonder stakingen de stad ingekomen! Dus staking nummer 3 weten te omzeilen! Bolivia is trouwens een stuk goedkoper dan Chili. Wereld van verschil!

Sucre is een hele leuke stad, gezellig en veel te doen! Gisteren naar een opvanghuis voor weeskinderen geweest... speelgoed gebracht en met de kiddo´s gespeeld, mijn moederlijke kanten komen nog niet echt boven.. haha. Twee daagjes dus beetje in de stad rondgekeken, boekjes gelezen, geinternet, plannen gemaakt voor de komende 3 weken en dan vanavond weer met een nachtbus naar La Paz.... ben benieuwd wat dat avontuur ons weer gaat brengen!

• 26 Augustus 2007 - 13:21

Hanneke:

Er reist wel een engel met jullie mee, gelukkig, als ik dat hoor van die aardbeving in Peru en jullie zijn daar net vertrokken poeh poeh.

Ik blijf mij verbazen over de omstandigheden waar jullie je steeds in bevinden! Flexibiliteit is hier wel geboden en jullie doe het toch maar mooi!! Hardstikke goed en genieten doen jullie ook zo te lezen. Geweldig en straks mag je weer in ons kikkerlandje genieten van je eigen bed en het luxe openbaar vervoer.

Geniet nog de laatste 3 weken en ik ben benieuwd naar de laatste verhalen.
    Prachtige foto's van de zout vlakte en zons opgang.
    Laat de engel nog maar ff mee fietsen lijkt mij wel een goed plan, dag meissie geniet!
    groetjes Hanneke

• 28 Augustus 2007 - 08:03

Marije:

Hé noukkie!
    De stroom van mooie verhalen houdt maar niet op: echt geweldig wat jullie allemaal meemaken! Wat een gave foto's op de zoutvlakten; echt heel misleidend! Ben heel erg benieuwd naar de rest van de foto's! Als jullie terug zijn kunnen we daar vast een clubavond mee vullen! We missen jullie hier wel hoor. Veel plezier nog daar!

kus

• 28 Augustus 2007 - 10:50

Lisette:

Wauw noukkie, adventure! Dit is echt backpacken he. Gaaf dat je het zo naar je zin hebt, volgens mij klopt het helemaal wat Hanneke schrijft; hiervoor moet je wel flexibel zijn. Geniet nog drie weken van het mooie landschap daar, en realiseer je hoe mooi en verschillend de wereld is. Dikke kus en doe voorzichtig!

• 28 Augustus 2007 - 12:07

Oma:

Hallo Anouk,
    Wat een mooi verslag van je reis! Geniet ervan nog van!
    Groetjes oma

• 30 Augustus 2007 - 08:11

Edith:

he nicht. Ik hoop dat dit bericht nu eens wel doorkomt. Gaaf wat jullie allemaal meemaken in den verre. wat is Nederland dan saai he? Stikjaloers ben ik en kan je maar een advies geven: plak er nog effies een paar weken aan daar! Krelis wacht echt wel hoor, haha. Nou nog heel veel plezier, geniet van iedere resterende minuut en we blijven jullie volgen. Dikke kus Edith plus de rest. Bye

• 03 September 2007 - 10:19

Esoj:

Oowh nog maar 1,5 week! Wat gaat dat snel zeg. Wij hebben iig zin dat jullie weer terugkomen! Hihi. Tot die tijd nog lekker genieten van jullie avontuur! Dikke kus

• 05 September 2007 - 21:48

Esmee:

WAAUUUUWW!! Wat een gave foto´s! En wat een mooie verhalen weer allemaal zeg! Echt niet te doen wat jij allemaal meemaakt! Geniet er nog even van, want voor je het weet zit je alweer in het Hoge Noorden!

ps: kom maar gauw :) je bent nu toch wel lang genoeg weggeweest!