Into the outback! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anouk Keizer - WaarBenJij.nu Into the outback! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anouk Keizer - WaarBenJij.nu

Into the outback!

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

29 Maart 2010 | Australië, Sydney

Ozzi ozzi oz, oi oi oi!

Helaas alweer het laatste verhaal in de rij van deze fantastische reis! Ik hoop dat jullie ook van dit verslag genieten, zoals ik dat heb gedaan hier in Australie!

Met wat pijn in ons hart verlieten we Cairns en na een korte vlucht aangekomen in het warme klamme Darwin. Jeminee een echt tropisch klimaat hier, maar heerlijk dat zonnetje! Na een korte verkenning door dit stadje was het alweer tijd voor een zonsondergang... die we niet zoveel gezien hebben omdat we aan de oostkust zaten, dus op naar de haven om van dit moois te genieten. We hadden nog geluk ook, supertje mooi, alsof je in een vuurwolk stond zo rood kleurde de lucht! Aangezien we al redelijk goed zijn in het houden van een fotoshoot, ook hier de nodige tijd weer voor uit getrokken... Naast ons stond een Wicked met twee kerels (19 en 32 jaar, bizarre combinatie) ook te genieten van dit mooie spektakel... dus met een lift terug naar het centrum en een jug bier is dan ook weer snel besteld. Achteraf was een van de mannen een beetje een rare snuiter, of liever gezegd snuiver, dealer, heeft mensen dood geschoten in Zuid Afrika, kortom een half crimineeltje... maar met een lieve glimlach hielden wij deze man te vriend! Naja, de volgende dag was de kater nog groter aangezien de camera weg was.... damn alle foto's van het duiken en onze fotoshoot bij de zonsondergang weg......:( De volgende dag dus aangifte gedaan bij de Australische politie en daarna wat relaxen bij de lagoon!

Vroeg het wekkertje voor onze tour naar Litchfield National Park, een kleinere versie van Kakadu en in 1 dag te bereizen. Vanwege geldgebrek en keuzesmaken hebben we hiervoor gekozen, maar dit werd zeker beloond met een mooie dag! Eerst op een cruise over de rivier op zoek naar Crocodiles, en ja deze keer niet alleen maar kijken, maar ook de beesten voeren (naja helaas niet zelf) zodat ze uit het water komen springen.... Jumping Crocs! Wat geweldig om deze enorme beesten aan te zien komen en dan uit het water springen om hun prooi te pakken..! Geloof me, daar wil je niet graag zwemmen, dus vergeet die weddenschap maar! Na wat spanning is het altijd tijd voor wat ontspanning, dus langs twee watervallen om wat te zwemmen en te genieten van het mooie landschap om ons heen. :)

Na nog een dagje zwembad, boekje lezen en uitrusten tijd om onze tas weer te gaan inpakken voor de volgende bestemming: Alice Springs! De laatste avond natuurlijk weer naar de plaatselijke kroeg om met onze nieuwe Nederlandse vrienden Thomas en Jorn (echt een fantastische Groninger inclusief accent) nog wat biertjes gedronken... De wekker stond lekker vroeg, wat ertoe leidde dat we na 4 uur slaap die weggedrukt hebben en 3 minuten voordat de Airport Shuttle uit ons bed schoten, de snelste inpak en aankleedsessie tijdens deze vakantie! Toch vlucht netjes gehaald, met een ontbijtje op het vliegveld, aangekomen in de Outback van Australie! Bij aankomst al besloten dat dit de goede beslissing was om hierheen te gaan!

De afgelopen week had het erg geregend in The Red Centre, vandaar dat alles er nu groen ipv rood uitzag... dat is wel even anders dan wat je verwacht als je hier aankomt! Desalniettemin, nog steeds erg mooi! Eind van de dag contact gehad met Marloes (clubgenootje die net drie weken aan het reizen is in Oz en we hier gaan meeten), alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je even belt over het eten van die avond. Samen met Ilse (haar reisgenootje) kwamen ze in ons hostel eten, super leuk om haar weer te zien! En dat nog wel in het midden van Australie! De volgende morgen zijn ook wij verhuisd naar het hostel waar zij zaten om nog een dagje bij te kletsen en drank in te slaan voor de driedaagse tour die ons te wachten stond! Onderhand weten wij Dutchies wel wat er ingeslagen moet worden om een beetje sfeer tijdens een trip erin te brengen :) De volgende morgen laadden wij ook netjes onze 24 flesjes Cider in de trailer in, wat meteen al de aandacht van de gids Molly trok... Een bus vol Hollanders zorgde meteen voor de nodige hilariteit! Met de microfoon door de bus voor het voorstelrondje hebben we maar meteen verteld dat Es hier was om haar hersenen terug te vinden en ik haar daarbij zou helpen... Want ja na 10 weken reizen met verstand op vriespunt wil je je "brains" toch graag terugvinden voor we weer vertrekken naar het koude Holland. Een geruststelling, we hebben ze allebei weer gevonden!! :) Helaas werd de karaoke niet helemaal doorgezet in de bus... jammer ik was voorstander!;)

De eerste dag naar Kings Canyon gereden, die gelukkig weer open was want na de hevige regenval was deze tijdelijk gesloten geweest. Een geweldige wandeling gemaakt langs de randen van de Canyon, prachtige uitzichten en een mooie swimminghole voor de nodige verkoeling! Het enige nadeel van de Outback zijn alle vliegen die hier aanwezig zijn... een netje over je hoofd is de enige oplossing om deze beesten uit je neus/ogen/oren te houden... niet erg charmant maar wel praktisch. Geloof me, zoveel vliegen maken je gek, vooral als ze fan zijn van je neus en ogen!! Daarna terug gereden naar het Camp voor de overnachting... lekker maaltje gemaakt, ook hier hebben de Dutchies weer de overhand, hop iedereen aan het werk zetten en de coordinatie op ons nemen! Na een biertje tijd om onze Swag (grote slaapzak incl matje waar je helemaal in kan) te voorschijn te halen en ons bedje onder de sterrenhemel gereed te maken. Geweldig toch, in slaap vallen terwijl je zoekt naar de vallende sterren! Onvergetelijk!! Hierbij vooral niet nadenken over alle beesten die er over de grond kruipen en gewoon lekker in je slaapzakje slapen.

Na een toch wat rusteloze nacht vroeg uit de veren om ons te begeven naar The Olga's (Kata Tjuta), uit het niets doemen er verschillende ronde bergen op aan de horizon, ook wel door de Aboriginals "many heads" genoemd. Ook daar een adembenemende wandeling gemaakt en veel geleerd over de cultuur van de orginele bewoners van dit continent. Onze gids vertelde honderduit en Loes wist nog wat intelligente (ja die was haar "brains" nog niet kwijt) vragen te stellen, wat maakte dat wij de nodige informatie tot ons konden nemen! Na de lunch is de tijd aangebroken om dan DE attractie van dit land te gaan bekijken: ULURU (Ayers Rock)!! Ook deze rots doemt erg mooi op aan de horizon, ongelooflijk, dan komt het besef dat je in Australie bent wel weer echt even boven borrelen! Fantastisch!! Ook hier geldt wederom dat het werkelijk zien van dit stukje natuurschoon nog veel meer doet dan de duizenden foto's die je er al van gezien hebt! Een 10 km lange wandeling rondom dit massieve gebergte heeft ervoor gezorgd dat we alle kanten goed hebben kunnen bekijken! Beklimming van Uluru was niet mogelijk omdat deze gesloten was, echter hadden wij al besloten uit respect voor de Aboriginals dit niet te doen. Deze plek is erg heilig voor deze mensen en onderaan de berg staat dan ook: "we don't climb".

En wat doe je dan om de dag af te sluiten: Sunset over Ayers Rock! Samen met nog ongeveer honderd bussen met toeristen een mooie plek opgezocht om dit wereldwonder te bekijken, de veranderende kleuren, maar bovenal het gevoel dat je hier echt gewoon bent!! Ik kan je vertellen, die cider smaakt dan NOG lekkerder!! 's Avonds nog wat nagepraat bij het kampvuur en wat spellen erin gegooid die we in de loop der tijd op alle trips hebben geleerd! We merken wel dat wij de ervaren backpackers zijn en het hoogste woord voeren, maarja wat zeker zorgt voor hilariteit en verbazing...!! Ook hier hebben we meteen een einde gemaakt aan het foute matje van de gids, en heb ik met de EHBO schaar zijn kapsel even mooi bijgewerkt! :) Misschien is kapster worden wel mijn toekomst.....??

Wederom onder miljoenen sterren in slaap gevallen en voor zonsopkomst opgestaan om ervoor te zorgen dat we de zon konden zien opkomen bij Uluru... Dus genoten van de laatste uitzichten om dit beeld niet meer uit mijn geheugen te wissen!! :) Een lange rit terug over de eindeloze rechte wegen door de woestijn leidden ons weer naar Alice Springs. Dit plaatsje stelt echter niet zoveel voor, is meer een uitvalsbasis voor de tours, maar de aboriginals hier laten wel zien dat zij het motto van leven als volgt zien: "just existing" !! Na een mooie afterparty moesten we helaas afscheid nemen van Marloes en Ilse.... zij reizen verder naar Cairns om de Oostkust te gaan verkennen en wij vliegen terug onze laatste bestemming: Sydney!

Dus terug bij af, Sydney, toch voelt deze stad als thuiskomen, het blijft mijn favoriet! De laatste dagen hier moeten dus ook goed benut worden: de laatste souvenirs inslaan, shoppen, Naar Avatar in IMAX bios, het strand en genieten van uitzichten op de stad. Zo hebben wij ons begeven naar Shark Bay/Beach om een geweldige spot te ontdekken om onze lunch te nuttigen. Wat blijft deze stad een indruk op me maken, helaas kwam daar ook het besef dat we afscheid moeten gaan nemen...

Gisteravond al sushi etende in The Royal Botanic Gardens nog een mooie zonsondergang gezien bij het Oprah House en de Harbour Bridge!! Impressive!! Vandaag nog even wat zonnestralen meepakken op Bondi Beach om vanavond te vliegen naar Taipei en Amsterdam..! We're coming home, but we will be back!!

"Life is what happens to you while you're busy making other plans"

Liefs,

Anouk

ps: Esmeedehue.waarbenjij.nu voor nog meer gave foto's!